Historia francuskiego Le Creuset
2018-12-14
Firma Le Creuset rozpoczęła produkcję swoich pierwszych garnków żeliwnych emaliowanych porcelaną w 1925 roku w odlewni we Fresnoy le Grand we Francji. To właśnie z tej bazy Le Creuset kontynuuje produkcję swoich znanych na całym świecie żeliwnych garnków.
Chociaż Le Creuset rozszerzyło zakres oferowanych produktów i skorzystało z wielu osiągnięć technologicznych od swoich początków w 1925 r., Niektóre rzeczy nie uległy zmianie w produkcji żeliwa Le Creuset.
Le Creuset nadal używa ręcznie wykonanych technik oraz oryginalnego procesu kucia i odlewania w produkcji swoich naczyń kuchennych. Ta dbałość o dziedzictwo jest również charakterystyczna dla projektu. Cocotte, czyli francuski piekarnik, był jednym z pierwszych elementów żeliwnych wyprodukowanych przez Le Creuset i nadal jest najpopularniejszym przedmiotem sprzedawanym w wielu jasnych kolorach retro, a znakiem firmowym firmy jest Volcanic (pomarańczowy).
Le Creuset jest obecnie sprzedawany w ponad 60 krajach na całym świecie, w tym w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Japonii i Australii.
1925 - 1935 Początek przygody
W 1924 r. Na Targach Brukselskich spotkali się dwaj belgijscy przemysłowcy Armand Desaegher (specjalista od odlewów) i Octave Aubecq (specjalista od emalii). Postanowili stworzyć odlewnię, która będzie emaliować różne naczynia kuchenne. W 1925 roku narodził się Le Creuset® i założył firmę we Fresnoy-le-Grand w Aisne we Francji. Było to strategiczne położenie firmy, na skrzyżowaniu szlaków transportowych surowca koksu, żelaza i piasku. W tym samym roku wyprodukowano pierwszy kokot.
1935 - 1945 Le Creuset w czasie wojny
Le Creuset zaczęło opracowywać strategię handlową, a także swój asortyment: kuchenki, piece na węgiel drzewny, płyty grzejne do kuchenek elektrycznych i przybory kuchenne. Pierwsza kampania reklamowa w radiu i prasie miała na celu promocję jakości żeliwa emaliowanego. Początek wojny przyniósł trudne czasy, ponieważ odlewnia znajdowała się blisko linii frontu i była okupowana przez siły niemieckie.
1945 - 1955 Nowy początek
Po drugiej wojnie światowej, w przeciwieństwie do swoich konkurentów, Le Creuset skoncentrowało się na swojej gamie emaliowanych naczyń żeliwnych i było głównym innowatorem tamtych czasów, oferując nowe i ekscytujące style i elementy. Oryginalność przejawiała się w tworzeniu kolorów emalii. W 1952 roku eksport do innych krajów tak naprawdę rozpoczął się od coraz większej ilości produktów przeznaczonych do innych krajów europejskich i Stanów Zjednoczonych.
1955 - 1965 Innowacja
W tej dekadzie nastąpiło przyspieszenie pomysłów i entuzjazmu, co było pierwotnym marzeniem dwóch założycieli. W 1955 roku wprowadzono na rynek pierwszy model Grill: Tostador. Nowy kolor „Elysées Yellow” okazał się prawdziwym sukcesem! W 1957 roku Le Creuset kupiło swojego głównego konkurenta, Les Hauts Fourneaux of Cousances, projektanta popularnego Doufeu - cocotte z pokrywką z wodą. W 1958 roku ukazała się premiera medialna Coquelle zaprojektowanego przez Raymonda Loewy'ego, słynnego francusko-amerykańskiego projektanta, słusznie nazwanego „Ojcem wzornictwa przemysłowego”. W 1962 roku Le Creuset wprowadził na rynek swój pierwszy zestaw do fondue, zainspirowany rosnącym trendem sportów zimowych i wakacji na nartach. W 1963 roku Le Creuset uruchomił swój pierwszy grill.
1965 - 1975 Modernizacja
W 1966 roku Le Creuset zmodernizował wyposażenie fabryki i zastąpił odlewnię ręczną maszynami półautomatycznymi. W 1970 roku Le Creuset przejęło firmę Godin, specjalizującą się w piecach i wyposażeniu do wypału dla odlewni. W 1972 roku słynny włoski projektant Enzo Mari całkowicie przeprojektował tradycyjny cocotte, tworząc serię „Mama” z wyraźnie odmiennym kształtem rękojeści. Całkowita produkcja przekroczyła 6000 ton! W 1974 roku Le Creuset wkroczyło do Stanów Zjednoczonych, tworząc własną filię w Karolinie Południowej „Le Creuset of America Inc.”.
1975-1985 Umiędzynarodowienie
Ta dekada dotyczyła internacjonalizacji. Stany Zjednoczone, Australia, Wielka Brytania, Niemcy, Belgia… to były miejsca przeznaczenia kokotów Le Creuset. Wszędzie kojarzono je z obrazami francuskiego stylu i kuchni. W 1980 roku amerykańska kampania reklamowa promowała: „Każdy dobry kucharz powinien znać trochę francuski: Le Creuset”. Innowacja pozostaje głównym elementem sukcesu Le Creuset. W latach 1980-1981 wprowadzono The Jam Pot (Marmite Ă Confiture). Powstała Wielofunkcyjna Cocotte promująca zdrowe podejście do gotowania na parze. Produkty zostały dostosowane tak, aby były bardziej odpowiednie do płyt ceramicznych dzięki wprowadzeniu Vitrobase.
1985 - 1995 Całkowicie nowy duch
W 1985 r. Ogólnoświatowe badanie tygodnika „Expansion” we współpracy z „Newsweek” umieściło Le Creuset wśród 30 najlepszych francuskich produktów rozpoznawalnych na całym świecie. W 1987 roku Le Creuset wprowadził na rynek nową serię: „Futura”, zaprojektowaną przez J.L. Barraulta. W 1988 roku obecny prezes Paul Van Zuydam kupił firmę. W tym dziesięcioleciu powstały trzy kolejne spółki zależne: w Wielkiej Brytanii (1988), w Japonii (1991) i wreszcie w Niemczech (1994). W 1991 roku Le Creuset kupiło Hallen International Inc, która produkowała akcesoria do wina pod marką Screwpull. W 1992 roku Le Creuset wprowadził na rynek swój pierwszy wok inspirowany rosnącym trendem w kuchni azjatyckiej i nowym kolorem szafranu.
Ekspansja 1995-2008
W tym dziesięcioleciu powstały różne filie na całym świecie: w Hongkongu (1998), Szwajcarii, RPA, Brazylii i Hiszpanii (1999), Skandynawii (2003), Włoszech i Kanadzie (2004), a także biuro w Chinach (2004). Innowacyjność produktu odzwierciedlała silną międzynarodową obecność Le Creuset, dostosowując się do lokalnych trendów i zwyczajów kulinarnych: hiszpańska gama Pueblo w kolorach wypiekanych na słońcu w 1995 r., Pierwszy amerykański kokot warzywny: Pumpkin w 1998 r., French Tatin Dish w 2000 r., Indyjskie dania Karahi i Balti , Japońskie Sukiyaki Cocotte w 2002 roku, włoskie risotto Pot w 2004 ... Pojawiły się nowe kolory: Granite Grey & Cream w 2000 roku, Chocolate & Pistachio w 2003, Satin Blue & Kiwi w 2004, Lavender & Burgundy w 2005 ... Le Creuset zmodernizowane swoją fabrykę wraz z instalacją nowego pieca elektrycznego w 1999 roku oraz nowego łańcucha formierskiego zwiększającego moc odlewni w 2003 roku. Marka została również zdywersyfikowana poprzez wprowadzenie emalii na stalowe czajniki w 1995 roku, szpatułki silikonowe w 1997 roku, asortyment tekstylny w 1999 , kamionkowe naczynia do pieczenia w 2001 r., silikonowe naczynia do pieczenia i naczynia kuchenne ze stali nierdzewnej w 2002 r., hartowane nieprzywierające patelnie w 2008 r., a ostatnio seria Ceramics obejmująca porcelanowe piekarniki i naczynia stołowe.